domingo, 10 de noviembre de 2019

HABILIDADES E COMPETENCIAS SOCIAIS

Na sesión do sábado 19 de outubro, dirixida polo docente D. José Mª Rolón, tratouse o tema das habilidades e competencias sociais. Cualidades que os profesionais da orientación laboral debemos, non so coñecer e practicar, senón tamén ser capaces de transmitir ás persoas orientadas para mellorar a súa empregabilidade.
Nas habilidades e competencias sociais hai diversos conceptos que debemos clarificar e dominar. Un deses primeiros conceptos é a competencia social.


Competencia social


COMPETENCIA SOCIAL

Entendida por Rafael Bisquerra como "a capacidade para manter boas relacións con outras persoas". Por tanto, determinará a maneira como nos relacionamos coas demais persoas e, como capacidade poder ser aprendida  e aprehendida. Sen embargo, a competencia social non pode entenderse sen ter en conta as microcompetencias das que está composta, moi importantes por si mesmas:
  • Dominar as habilidades sociais básicas, entre as que está a escoita activa
  • Respecto polos demais.
  • Practicar a comunicación receptiva e a expresiva.
  • Compartir emocións.
  • Comportamento prosocial e cooperación.
  • Asertividade.
  • Prevención e solución de confllitos.
  • Capacidade para xestionar situacións emocionais. 

HABILIDADES SOCIAIS 

Refírense á capacidade da persoa para executar unha conduta de intercambio con resultados beneficiosos.

Caballo (1986), fala da conduta socialmente habilidosa entendida como "conxunto de condutas emitidas por un individuo nun contexto interpersoal que expresa os sentimentos, actitudes, desexos, opinións ou dereitos dese individuo dun modo adecuado á situación inmediata, respectando esas condutas nos demais, e que xeralmente resolve os problemas inmediatos da situación mentres minimiza a probabilidade de futuros problemas".
As habilidades sociais son aprendidas a través da observación, imitación, ensaio e información.


ASERTIVIDADE

Unha microcompetencia que ten moito peso á hora de comunicarnos cos demais. 
É un modelo de relación interpersoal. Por tanto, é un comportamento, no que a persoa expresa de forma directa os propios dereitos, opinións, sentimentos respectando os dereitos dos demais sen ameazar nin castigar. 

Esta habilidade comporta importantes vantaxes para as persoas, xa que lograrán os seus obxectivos de forma duradeira, mantemento de relacións interpersoais sinceiras e gratificantes, autoconfianza, seguridade en si mesma e o fortalecemento da autoestima.

Cando decimos que as persoas asertivas coñecen os propios dereitos e defenden os das demais persoas, estamos falando dos dereitos asertivos, baseados en determinadas crenzas as relacións humanas en contextos culturais concretos. 

A comunicación verbal da persoa asertiva caracterízase por frases curtas, breves e claras, cunha linguaxe directa para xerar críticas constructivas e suxerencias sen ser consellos. Realiza preguntas co obxectivo de descubrir pensamentos e desexos nas outras persoas e poder atopar alternativas.

A asertividade é un estilo de comportamento equilibrado entre o estilo agresivo e o pasivo.



Estilo de comportamento .Fonte


EMPATÍA

Unha microcompetencia que ten moito peso á hora de comunicarnos. Que pensamos cando falamos de empatía? Unha frase moi representativa da empatía é "poñerse nos zapatos da outra persoa". Segundo a RAE, é un sentimento de identificación con algo ou alguén. Capacidade de identificarse con alguén e compartir os seus sentimentos". 

Pola súa parte, Gonzalez de Rivera, defínea como a "acción e a capacidade de comprender, ser consciente, ser sensible ante os sentimentos e experiencias do outro, sen que este comunique ditos sentimentos ou experiencias de forma explícita".

Na empatía existen dúas categorías:
  • Empatía Afectiva, capacidade de comprender as emocións dos demais.
  • Empatía Cognitiva, capacidade de ler a mente dos demais e supoñer os estados mentais, desexos, crenzas e intencións.
A empatía como habilidade social pode ser aprendida. Para realizar a aprendizaxe resulta de moita utilidade aplicar o Modelo de Aprendizaxe de Competencias Consciente.


Proceso do Modelo de aprendizaxe de competencias
 
INTELIXENCIA EMOCIONAL


Unha microcompetencia Segundo Salovey e Mayer é "unha habilidade para: 
  • percibir e valorar con exactitude a emoción.
  • acceder e/ou xerar sentimentos cando faciliten o pensamento.
  • comprender a emoción e o coñecemento emocional.
  • regular as emociones que promoven o crecemento emocional e intelectual.
Mentres que Goleman sinala que é "a capacidade de recoñecer os sentimentos propios e os dos demais, de motivarnos e de manexar adecuadamente as relacións".

Polo tanto, podemos diferenciar a Competencia Persoal (autocoñecemento, autorregulación emocional e automotivación) e a Competencia Social (Empatía e Habilidades Sociais)

 



O neurobiólogo Giacomo Rizzolatti, descubridor das neuronas espello, moi relacionadas coa empatía. As neuronas espello actívanse so con observar e escoitar accións doutra persoa. Sen estas neuronas son as base para que as persoas poidamos manifestar e sentir empatía. 

As emocións son contaxiosas, non hai mais que ver a unha persoa rindo, chorando, ... e inmediatamente as neuronas espello actúan facendo que nos indentifiquemos cos sentimentos e emocións de esa persoa.

 
DISTORSIÓNS COGNITIVAS

As nosas emocións son causa directa dos nosos pensamentos, os que se ven afectados polas chamadas distorsións cognitivas. Por tanto, tras unhas emocións negativas están agochados uns pensamentos irracionais, non axustados á realidade. Esto ocorre porque é un comportamento aprendido e adquirido ao longo do tempo. De ahí a importancia de ser conscientes da nosa forma de pensar para poder modificalos, axustalos á realidade e implementar cambios beneficiosos na nosa vida.

Cales son as distorsións cognitivas?
  • Filtros mentais
  • Etiquetación
  • Sobrexeralización
  • Adxetivos desmedidos
  • Pensamentos anticipatorios improdutivos
  • Lectura mental
  • Falacia de control por exceso ou por defecto
  • Enunciación "deberías" 
Como facerlles fronte?
  • Descrición da situación xeradora do malestar
  • Identificación das emocións e sentimentos
  • Identificación dos pensamentos
  • Deteción das posibles distorsións
  • Volver a pensar e a sentir


Para finalizar esta entrada, compartimos a compilación da sesión realizada por Patricia da Silva Nieto, a cal agradecemos o seu traballo. 












Created By Grupo 6 POLAB19





No hay comentarios:

Publicar un comentario

SOLICITUD DE LAS COMPETENCIAS CLAVE EN UN CENTRO DE FORMACIÓN PARA EL EMPLEO GALLEGO

  CÓMO SE SOLICITAN LAS COMPETENCIAS CLAVE EN GALICIA PARA IMPARTIRLAS EN TU CENTRO DE FORMACIÓN PARA EL EMPLEO En primer lugar empezaremos ...